Zarządzanie zamówieniami powinno być dostosowane do specyfiki biznesu i produktów, jakie sprzedajemy w naszym sklepie WooCommerce. W tym poradniku pokażę Ci, jak zmieniać statusy zamówień, automatyzować je, a także definiować własne statusy na potrzeby skuteczniejszej obsługi sprzedaży. Dowiesz się także o innych sposobach na poprawę wyświetlania zamówień, czy też samego formularza, który wypełniają klienci podczas zakupów w sklepie internetowym.
Kiedy klient przejdzie przez cały proces zakupowy, tj. doda produkt do koszyka, uzupełni sposób i adres dostawy, a następnie przejdzie do płatności – w panelu WooCommerce zobaczysz nowe zamówienie. Może ono uzyskać jeden z poniższych statusów:
Poszczególne zamówienia znajdziesz w zakładce WooCommerce > Zamówienia:
W tym miejscu możesz zmieniać statusy poszczególnych zamówień – pojedynczo lub masowo. Wystarczy, że zaznaczysz checkbox przy danym zamówieniu, a następnie z listy wybierzesz jedną z opcji:
Przy każdym zamówieniu na liście zobaczysz ID, imię i nazwisko klienta, a także informacje dotyczące kwoty zamówienia, czy też czasu jego złożenia. Możesz edytować ten widok, klikając zakładkę Opcje ekranu na samej górze panelu. Zobaczysz wtedy następujące opcje:
Domyślnie możesz rozbudować tabelę o kolumnę Wyślij do, zawierającą adres dostawy oraz Dane do faktury. Zaznacz wybrane pola i kliknij Zastosuj, by zobaczyć zmiany w widoku.
Możesz zmienić domyślne statusy w WooCommerce, dodając prosty fragment kodu do pliku functions.php lub wykorzystując wtyczkę WP Code, która pozwoli Ci dodać skrypt z poziomu panelu.
function change_order_statuses($order_statuses) {
$order_statuses['wc-completed'] = __('Obsłużone', 'moj-motyw');
$order_statuses['wc-on-hold'] = __('Czekamy na zapłatę', 'moj-motyw');
return $order_statuses;
}
add_filter( 'wc_order_statuses', 'change_order_statuses' );
Powyższy przykład zmieni status zrealizowanego zamówienia na Obsłużone, a oczekującą płatność na Czekamy na zapłatę. To oczywiście tylko propozycje – możesz w ich miejsce wpisać własne statusy, które usprawnią obsługę zamówień w Twoim sklepie opartym o WooCommerce.
Jeśli chodzi o pozostałe statusy, oto lista zmiennych do podmiany:
Pamiętaj, by w miejsce zmiennej ’moj-motyw’ wstawić nazwę szablonu, z którego korzysta Twój sklep. W przeciwnym przypadku funkcja nie zadziała.
Po otrzymaniu pierwszych zamówień możesz zauważyć, że WooCommerce numeruje je w pozornie losowy sposób. Wynika to z metodyki, na podstawie której WordPress przechowuje rekordy w swojej bazie danych. Numery zamówienia nie będą ustawione kolejno, jeśli w międzyczasie w sklepie opublikowano inny typ treści, np. obraz, post, komentarz, czy dodano nowy produkt. Zamówienie uzyska po prostu ID kolejnego wiersza w bazie danych, przez co odniesiesz wrażenie, że wygenerowano je losowo.
Dobra wiadomość jest taka, że możesz to zmienić. Aby ustawić właściwą numerację w WooCommerce, możesz wykorzystać darmową wtyczkę, która uporządkuje dla Ciebie kolejność zamówień. Wyszukaj plugin o nazwie Sequential Order Numbers for WooCommerce:
Za jego pomocą automatycznie ustawić kolejną numerację w sklepie. Jeśli przed instalacją pojawiły się już wcześniejsze zamówienia, wtyczka rozpocznie numerować od ostatniego zrealizowanego zakupu.
Klikając w wybrane zamówienie na liście, przejdziesz do podsumowania najważniejszych informacji na temat zakupu klienta. Panel Szczegóły zamówienia zawiera dane do wysyłki oraz faktury, a także inne dane pomocne w realizacji. Jeśli korzystasz z rozszerzeń dotyczących np. dostawy do paczkomatu, zobaczysz tutaj informacje o wybranym przez klienta punkcie odbioru.
Poniżej natomiast możesz podejrzeć:
Zmiana formularza zamówień to przydatna opcja przy niestandardowych konfiguracjach produktów w sklepie internetowym. Jeśli do realizacji zamówienia potrzebujesz niestandardowych danych od klienta, bez których nie możesz zrealizować zakupu, wykorzystaj wtyczkę Flexible Checkout Fields:
Za jej pomocą możesz dodać do formularza zamówienia wybrany format danych:
Pola w formularzu możesz dowolnie stylować i przemieszczać w CSS, a tym samym poprawić wygląd całego formularza zamówień w WooCommerce.
Skuteczne zarządzanie statusami, płatnościami, dostawą i stanem magazynowym to kluczowe elementy, które wpływają na funkcjonowanie e-commerce. Jeśli chcesz skalować swój biznes, warto odpowiednio automatyzować poszczególne procesy, by zabierały jak najmniej czasu. W kolejnych poradnikach poruszę tematy konfiguracji sklepu na WooCommerce w taki sposób, by działały efektywnie i nie powodowały błędów w sklepie, czy nieporozumień związanych z zamówieniami od klientów.
Wypełnij poniższy formularz - odezwę się do Ciebie, by porozmawiać o Twojej stronie internetowej.