Powiadomienia mailowe, które po zakupie produktu trafiają zarówno do klienta, jak i właściciela sklepu internetowego, to istotny element całego procesu sprzedaży. W WooCommerce wdrożone są domyślne wiadomości, jednak ich edycja jest mocno utrudniona. W tym poradniku pokażę Ci, jak ustawić niestandardowe e-maile, zmienić ich wygląd i skutecznie wysyłać maile do wszystkich swoich klientów.
WooCommerce obsługuje domyślnie 11 typów wiadomości e-mail, które są wysyłane w kluczowych momentach procesu zakupowego. Każda z nich odpowiada za komunikację z klientami lub administratorami sklepu.
Niektóre wiadomości, jak np. Zamówienie zwrócone, mogą być użyte zarówno w komunikacji z klientami, jak i administratorami, w zależności od ustawień sklepu.
Wszystkie możesz wstępnie skonfigurować w WooCommerce > Ustawienia > E-Maile:
Ich wygląd jest niemal identyczny we wszystkich sklepach opartych o WordPress. Schemat różni się tylko logo, które znajduje się w nagłówku wiadomości. Poza tym, domyślne style prezentują się tak:
Stałe elementy, takie jak temat maila, nagłówek oraz dodatkowa informacja, możesz edytować w panelu WooCommerce:
Na tym jednak kończą się możliwości dla osób, które nie są zaznajomione z kodowaniem w PHP. Ewentualne kolejne zmiany można bowiem wprowadzać tylko z poziomu plików źródłowych, zgodnie z informacją w panelu.
Aby nadpisać i edytować szablon skopiuj woocommerce/templates/emails/customer-processing-order.php do katalogu motywu: twentytwentyfour/woocommerce/emails/customer-processing-order.php.
Jeśli nic Ci to nie mówi, nie martw się. Na szczęście istnieją wtyczki, które pozwalają na dostosowania wyglądu wiadomości wysyłanych do klientów.
Edycja schematu wiadomości za pomocą przyjaznego edytora to funkcja, na której zależy każdej osobie samodzielnie konfigurującej profesjonalny sklep na WooCommerce. Z pomocą przychodzi tutaj szereg wtyczek, np. Email Customizer for WooCommerce, Kadence WooCommerce Email Designer, czy YayMail.
Największą popularnością jednak cieszy się plugin od Kadence WP:
Umożliwia on edycję układu, kolorów, czcionek oraz treści za pomocą wizualnego edytora. Wtyczka zawiera gotowe szablony i pozwala na dodanie elementów, takich jak logo czy stopka. Oferuje podgląd zmian oraz możliwość wysłania wiadomości testowej w celu sprawdzenia efektów. Narzędzie jest przydatne dla osób, które chcą dostosować e-maile bez użycia kodu.
Przeklikując się przez poszczególne zakładki, możesz dostosować schemat do własnych potrzeb. Wymaga to jednak odrobiny cierpliwości, ponieważ po włączeniu wtyczki musimy przetłumaczyć wszystkie fragmenty na język polski.
Jeśli zależy Ci na większych możliwościach i wykorzystaniu łatwego edytora Drag & Drop, polecam ostatnią z wymienionych wtyczek, czyli YayMail. Tutaj interfejs wydaje się bardziej przyjazny dla początkującego użytkownika:
Samym wyglądem przypomina edytor Elementora, więc będzie idealnym wyborem dla użytkowników zaznajomionych z tym page builderem. Dodatkowo oferuje kompatybilność z wieloma popularnymi wtyczkami WooCommerce, co pozwala na dostosowanie e-maili także w przypadku użycia rozszerzeń, takich jak subskrypcje czy dynamiczne oferty. Narzędzie jest dostępne w wersji darmowej oraz płatnej z dodatkowymi funkcjami.
Pamiętaj, by po dokonaniu zmian, wysłać testową wiadomość. Zyskasz wtedy pewność, że Twoi klienci będą otrzymywali takie maile, na jakich Ci zależy.
WooCommerce domyślnie nie oferuje funkcji wysyłania ręcznych e-maili do wszystkich klientów, ale można to zrobić za pomocą dodatkowych wtyczek. Możesz wykorzystać system do e-mail marketingu, taki jaki Mailpoet lub uruchomić newsletter w sklepie i za jego pomocą wysyłać masowe wiadomości do swoich klientów.
Warto jednak wspomnieć tutaj o płatnej wtyczce ShopMagic. Jej główną zaletą jest możliwość wysyłki maili z samego panelu WordPress, więc nie potrzebujesz logować się do zewnętrznych narzędzi.
Oprócz tego, masz możliwość segmentacji klientów, tj. ustawienia swoich kampanii e-mail marketingowych w WooCommerce w taki sposób, by wiadomości docierały do określonych osób.
Dostępne filtry:
Brzmi ciekawie? W ramach pakietu opieki nad stroną otrzymasz bezpłatnie licencję na tę wtyczkę. Pomogę Ci również skonfigurować kampanie mailingowe dopasowane do potrzeb Twojego biznesu.
Oto kilka pomysłów na automatyzacje wiadomości dla klientów w sklepie internetowym:
Dzięki tego typu automatycznym wiadomościom możesz skutecznie zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie oraz regularnie ocieplać relacje ze swoimi klientami. Nie potrzebujesz przy tym zewnętrznego systemu, z którego wysyłane będą e-maile.
Wypełnij poniższy formularz - odezwę się do Ciebie, by porozmawiać o Twojej stronie internetowej.