Szybkie wsparcie: 511 280 732 lub czesc@woocado.pl
Dominik Krawiec ✅ Ekspert SEO & WordPress

Błąd krytyczny WordPress – jak go naprawić?

Błędy w systemie WordPress mogą pojawiać się nie tylko podczas prac nad stroną, ale też w przypadku aktualizacji wtyczek. Zamiast naszej strony internetowej, ukaże się wówczas nieprzyjemny komunikat informujący o problemie. Jak szybko zdiagnozować awarię i przywrócić działającą witrynę?

W witrynie wystąpił błąd krytyczny… Po pierwsze – nie panikuj.

Rzadko kiedy dochodzi do sytuacji, że błąd krytyczny pojawiający się w WordPress nie jest możliwy do naprawy. Oczywiście, w tym, jak i wielu innych przypadkach, przydatna będzie kopia zapasowa, która pozwoli nam przywrócić stronę sprzed wystapienia problemu. Zanim jednak przejdziesz do próby przywracania backupu, warto sprawdzić, czy nie ma łatwiejszego sposobu.

Oto niektóre z najczęstszych przyczyn:

To tylko niektóre z potencjalnych przyczyn błędów krytycznych w WordPressie. Aby dokładnie zdiagnozować i naprawić problem, zaleca się włączenie trybu debugowania w WordPressie, co pozwoli na dokładne zidentyfikowanie źródła problemu.

Już tłumaczę jak to zrobić.

Jak włączyć tryb debugowania w WordPress?

Uruchomienie trybu awaryjnego na stronie pozwoli na wyświetlenie szczegółowych błędów, dzięki którym zlokalizujesz przyczynę problemów. Masz tutaj dwie opcje:

Zacznijmy od drugiego rozwiązania, które będzie idealne dla osób nie do końca obeznanych z plikami WordPressa. Plugin WP Debugging nadpisze wskazany plik konfiguracyjny bez konieczności logowania się do serwera FTP i ręcznego edytowania kodu źródłowego. Warunkiem jest jednak dostep do panelu admina, stąd nie zawsze będzie możliwość skorzystania z tej metody.

Jeśli błąd krytyczny blokuje także logowanie do kokpitu, tryb debugowania włączyć można jedynie ręcznie.

Należy wówczas zalogować się do serwera FTP, na którym znajdują się pliki naszej strony internetowej. W głównym katalogu (np. „public_html” lub „www/public_html”) znajdziesz szereg plików systemowych, wśród których znajdować się powinien wspomniany wcześniej wp-config.php.

To niezwykle istotny plik, bez którego Twój WordPress nie będzie działał prawidłowo. Zalecam więc skopiowanie surowej wersji i zapisanie w innym katalogu, aby w razie problemów łatwo przywrócić nieedytowany kod.

Do roboczej wersji, musisz dodać natomiast następujący kod:

define( 'WP_DEBUG', true );
define( 'WP_DEBUG_LOG', true );
define( 'WP_DEBUG_DISPLAY', true );

Zrób to w konkretnym miejscu, czyli w sekcji przeznaczonego do wstawiania niestandardowego kodu. Zwykle w pliku znajduje się komentarz wskazujący to miejsce:

tryb debugowania wordpress

W pliku widoczna jest już najczęściej funkcja define( 'WP_DEBUG’, false ). Zmień jej wartość z false na true, a pozostałe linijki dopisz lub przeklej.

Po zapisaniu zmienionego pliku na serwerze, wróć na swoją stronę i odśwież ją. Obok wcześniejszego komunikatu o błędzie krytycznym, pojawi się dodatkowo informacja o szczegółach błędu. Zostanie on dodatkowo dopisany do pliku w katalogu WP-CONTENT/debug.log.

Warto zaznaczyć, że tryb debugowania powinien być włączony tylko tymczasowo, w celu diagnozy i rozwiązania problemów. Po zidentyfikowaniu i naprawieniu problemów, tryb debugowania powinien zostać wyłączony, aby uniknąć niepotrzebnego obciążenia serwera i potencjalnych problemów z bezpieczeństwem.

Błąd krytyczny spowodowany wtyczką – jak go naprawić?

Jeśli komunikat o błędzie dotyczyć będzie konkretnej wtyczki na Twojej stronie, możesz łatwo ją wyłączyć z poziomu panelu (jeśli nadal masz oczywiście dostęp do kokpitu) lub na serwerze.

Najczęściej jednak dostęp do dashboardu WordPressa również jest zablokowany podczas wystąpienia błędu krytycznego, stąd pędzę z tłumaczeniem drugiej metody:

Znajdź katalog /wp-content/plugins/ – wszystkie wtyczki, które zainstalowano na Twojej stronie internetowej, umieszczone zostają w specjalnym katalogu z pluginami.

katalog wtyczek wordpress

Każdy folder reprezentuje inną wtyczką, zgodnie ze swoją nazwą. W ten sposób łatwo zidentyfikujesz plugin, którego szukasz. Teraz wystarczy, że zmienisz nazwę wybranego folderu. Możesz choćby dopisać na końcu lub początku znak „_”, by deaktywować konkretną wtyczkę.

Kiedy to zrobisz, wróć na swoją stronę i ponownie ją odśwież. Jeśli wyłączyłeś właściwe rozszerzenie, z dużym prawdopodobieństwem Twoja witryna powinna ponownie działać. Oczywiście, funkcjonalność, którą wprowadzała wyłączona przed momentem wtyczka, nie jest już aktywna. Musisz więc znaleźć zamiennik dla tej wtyczki lub rozwiązać problem z poprzednią.

Jakie są najczęstsze błędy występujące w WordPressie?

Może się zdarzyć jednak, że komunikat błędu nie informuje o problemach z wtyczką. W tym przypadku przyczyn może być kilka, w zależności od rodzaju błędu krytycznego. Poniżej zamieszczam listę najczęstszych ostrzeżeń:

  1. PHP Notice:
    • Przykład: PHP Notice: Undefined variable: var_name in /path/to/file.php on line 10
    • Oznacza to, że próbujemy uzyskać dostęp do zmiennej, która nie została wcześniej zdefiniowana.
  2. PHP Warning:
    • Przykład: PHP Warning: Division by zero in /path/to/file.php on line 15
    • Oznacza to, że próbujemy podzielić przez zero.
  3. PHP Fatal error:
    • Przykład: PHP Fatal error: Call to undefined function function_name() in /path/to/file.php on line 20
    • Oznacza to, że próbujemy wywołać funkcję, która nie istnieje.
  4. PHP Parse error:
    • Przykład: PHP Parse error: syntax error, unexpected '}' in /path/to/file.php on line 25
    • Oznacza to, że jest błąd składniowy w kodzie, taki jak niespodziewany nawias klamrowy.
  5. PHP Deprecated:
    • Przykład: PHP Deprecated: Function create_function() is deprecated in /path/to/file.php on line 30
    • Oznacza to, że używamy funkcji, która jest uznawana za przestarzałą.
  6. WordPress-specific errors:
    • Przykład: WordPress database error: [Table 'wp_posts' doesn't exist]
    • Oznacza to, że jest problem z bazą danych WordPressa, w tym przypadku brakująca tabela.
  7. Database Errors:
    • Przykład: WordPress database error: [Unknown column 'field_name' in 'field list']
    • Oznacza to, że próbujemy uzyskać dostęp do kolumny, która nie istnieje w bazie danych.

Każdy z tych błędów może dotyczyć innego elementu witryny. Należy wówczas dokładnie przeanalizować ścieżkę do pliku powodującego problemy i dostosować rozwiązanie do rodzaju błędu. Jeśli nie wiesz, jak naprawić błąd krytyczny na swojej stronie internetowej, skorzystaj z opieki nad stroną oferowanej przez naszych specjalistów.

Zadbamy o Twoją stronę internetową

Wypełnij poniższy formularz, a nasz specjalista odezwie się do Ciebie, by porozmawiać o Twojej stronie internetowej.



    Wysyłając wiadomość, akceptujesz politykę prywatności i wyrażasz zgodę na przetwarzanie podanych danych osobowych w celu przygotowania oferty.
    🔒 Twoje dane są bezpieczne.

    Copyright 2024 WooCado - Opieka nad stroną Polityka prywatności