Praca nad formularzami na stronie to istotny element, wpływający na konwersję ze wszystkich kanałów ruchu. Na skuteczny formularz składa się szereg czynników, które można mierzyć za pomocą darmowych narzędzi takich jak Google Analytics, czy Microsoft Clarity. Ich analiza dostarczy Ci wartościowych danych, by zwiększać ilość zapytań ofertowych (leadów) ze swojej strony firmowej.
Dopracowane formularze oferują lepsze wrażenia użytkowników, co zwiększa ich satysfakcję. Zmniejszenie błędów i problemów zachęca z kolei do ich wypełniania.
Optymalizacja formularzy pozwala lepiej dostosować je do potrzeb użytkowników. Kiedy Twoją stronę odwiedza potencjalny klient, masz niewiele czasu, by zachęcić go do wysłania wiadomości. W istocie możesz tracić wiele wartościowych zleceń, jeśli użytkownik nie może z łatwością przejść przez wypełnienie formularza kontaktowego.
Zastanów się, czy chcesz, by Twój użytkownik czuł się jakby wypełniał deklarację podatkową? Proces wysyłki leada powinien być tak prosty, jak to możliwe. I równie przyjazny.
Przeczytaj również: Jak zabezpieczyć formularz kontaktowy przed spamem?
Najczęściej spotykaną poradą dotyczącą poprawy formularzy na stronie jest – zmniejsz liczbę pól, które musi wypełnić odwiedzający. Z jednej strony ma to sens, ponieważ ułatwiasz tym samym przejście przez cały proces wysyłki, a także ograniczasz informacje, które musi podać użytkownik, tylko do tych najważniejszych.
Z drugiej jednak strony istnieją badania sprzeciwiające się tej tezie. Firma Zuko, specjalizująca się w rozwiązaniach dotyczących optymalizacji formularzy, wykazała na podstawie danych zebranych przez swoje narzędzie, że liczba pól sama w sobie nie ma znaczenia. Co więcej – zmniejszenie ilości wymaganych informacji potrafi jeszcze bardziej zmniejszyć konwersję.
Aby nie paść ofiarą fałszywych wskazówek, warto opierać swoje decyzje o dane liczbowe zebrane przez Google Analytics oraz nagrania wypełnień formularzy z Microsoft Clarity lub narzędzia HotJar.
Przy analizie warto zwrócić uwagę na poniższe czynniki:
Zbieraj powyższe dane, a gdy próbka będzie wystarczająco duża – wyciągaj z nich wnioski. Kilka pojedynczych wypełnień nie da Ci wystarczających informacji. Analizuj je raczej w setkach, a nie dziesiątkach.
Kiedy podejmiesz już decyzje na podstawie powyższych statystyk, pamiętaj, żeby zestawiać nowe dane z tymi, które zebrano przed wykonaniem poprawek w formularzach. Tylko takie porównanie da Ci obiektywny pogląd na to, czy zmiany poprawiły konwersję na stronie.
Porównaj ze sobą najważniejsze wskaźniki efektywności, np.:
W ten sposób będziesz w stanie stwierdzić, czy zmiany przyniosły oczekiwany efekt.
Na dużych rozdzielczościach łatwo pokazać wszystkie pola formularzy kontaktowych na jednym ekranie. Problem pojawia się, gdy użytkownik korzysta ze smartfona – pojawia się wtedy zagwozdka, jak zaprojektować układ poszczególnych pól, by widok ten był przyjazny dla użytkownika mobilnego.
Oto kilka wskazówek:
Ponadto zadbaj o właściwe typy pól – urządzenia mobilne posiadają zarówno standardowe klawiatury, jak i numeryczne, które włączają się w zależności od rodzaju danych do uzupełnienia. Dla przykładu, pole z numerem telefonu powinno wyświetlać klawiaturę z liczbami. Pole email tymczasem powinno być tak oznaczone w HTML, by system pozwolił użytkownikowi wkleić cały swój adres skrzynki pocztowej za pomocą autouzupełnienia.
Przy optymalizacji formularzy na stronie internetowej ważną rolę odgrywają dane. Bez nich trudno będzie Ci wyciągnąć racjonalne wnioski na temat możliwości poprawy konwersji. Opierając się jednak na analizie zebranych informacji szanse na poprawę KPI (wskaźników efektywności) znacznie wzrosną. W ramach opieki nad stroną firmową, nasi specjaliści przeanalizują formularze na Twojej witrynie.
Wypełnij poniższy formularz - odezwę się do Ciebie, by porozmawiać o Twojej stronie internetowej.