Mapa XML to lista adresów URL do wszystkich podstron, które zostały dodane w ramach konkretnej witryny. Jednym z głównym powodów, dla których warto ją wygenerować, jest poprawa indeksacji w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google czy Bing. Mapę strony należy udostępnić robotom, które odtąd będą regularnie ją przeglądać w poszukiwaniu nowych adresów i odświeżaniu starszych podstron.
Na stronach opartych o WordPress sitemapa może znajdować się pod jednym z tych adresów:
Pierwszy z nich to domyślny adres mapy witryny dla WordPressa – oznacza to, że nie potrzebujesz specjalnego pluginu, by generować swoją sitemapę. W podstawowej wersji wygląda ona podobnie jak na poniższym zrzucie ekranu:
Jak widzisz, indeks map witryny zawiera w sobie podrzędne sitemapy. Podzielone są one ze względu na typ postów lub też taksonomie, takie jak kategorie wpisów oraz produktów, a także tagi. Na końcu znajduje się też mapa użytkowników – autorów na blogu. Każda z tych map często jest kluczowa w pozycjonowaniu strony na WordPressie.
Jeśli posiadasz zainstalowaną wtyczkę do SEO, adres listy sitemap przyjmuje postać /sitemap.xml lub /sitemap_index.xml. Dla przykładu, w Yoast wygląda następująco:
Adresy poszczególnych map XML mogą się różnić, dlatego warto sprawdzić, z jakich rozwiązań korzysta dany serwis.
Jeśli nie widzisz żadnej sitemapy na stronie, prawdopodobnie problem leży w wyłączonej indeksacji serwisu. Przejdź do kokpitu, a następnie do zakładki Ustawienia -> Czytanie.
Jeśli pole przy komunikacie „Proś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny” jest zaznaczone, oznacza to, że witryna jest zablokowana przez noindex i roboty wyszukiwarki nie będą jej indeksować. Nie działa w tym przypadku też mapa witryny w WordPress. Pod domyślnym adresem sitemapy zwracany jest wówczas błąd 404.
Podobna sytuacja jest także z innymi typami treści lub pojedynczymi wpisami i podstronami. Jeśli zablokujesz indeksowanie stron autorów, tagów lub pojedynczy post na blogu – nie pojawią się one wtedy w wygenerowanej mapie strony XML.
Po instalacji pluginu Yoast SEO mapa witryny powinna być domyślnie włączona. Jeśli nie możesz jej znaleźć, należy sprawdzić zakładkę Ustawienia -> Funkcje strony i przejść niżej do sekcji „Interfejsy API„:
Z tego miejsca możesz też podejrzeć swoją mapę XML, klikając w widoczny przycisk. Powinna teraz działać bez problemów. Jeśli jednak nadal jej nie widzisz, spróbuj wyczyścić pamięć podręczną na stronie.
Prowadząc duży sklep lub witrynę z ogromną ilością podstron, możesz chcieć ograniczyć ilość generowanych map XML. W panelu ustawień nie znajdziesz opcji, która to umożliwia. Istnieje jednak rozwiązanie – dodaj specjalny kod w pliku functions.php swojego motywu:
/* Limit the number of sitemap entries for Yoast SEO */
function max_entries_per_sitemap() {
return 100;
}
add_filter( 'wpseo_sitemap_entries_per_page', 'max_entries_per_sitemap' );
Podmieniając zwracaną wartość, masz kontrolę nad tym, ile map powinna generować wtyczka.
Wtyczka Rank Math SEO posiada w tym zakresie o wiele więcej możliwości. W zakładce „Ustawienia mapy witryny” znajdziesz opcje:
Z tego miejsca możesz włączyć lub wyłączyć generowania listy XML. Ciekawą opcją jest też możliwość stworzenia mapy HTML strony.
Mapa XML i HTML różnią się zasadniczo swoim przeznaczeniem i sposobem wykorzystania.
Mapa XML jest dokumentem technicznym stworzonym wyłącznie dla robotów wyszukiwarek internetowych. Zawiera precyzyjne informacje o strukturze witryny, w tym dokładne adresy URL, daty modyfikacji, częstotliwość zmian oraz priorytet poszczególnych stron. Jej głównym zadaniem jest ułatwienie wyszukiwarkom szybkiego i dokładnego indeksowania treści.
Mapa HTML to natomiast strona internetowa przeznaczona dla użytkowników. Służy jako przewodnik po witrynie, prezentujący kluczowe podstrony i ułatwiający nawigację. Jest projektowana ręcznie, z myślą o czytelności i wygodzie internautów.
W witrynie zoptymalizowanej przez wtyczkę Rank Math SEO, możesz wykorzystać specjalny shortcode: [rank_math_html_sitemap]. W ten sposób dodasz mapę HTML w dowolnym miejscu na stronie. Najlepiej, jeśli będzie to osobna podstrona, podlinkowana wewnętrznie z poziomu stopki.
Najistotniejsza różnica polega więc na odbiorcy: XML kierowany jest do maszyn, HTML do ludzi. Pierwsza forma pomaga w optymalizacji SEO, druga w poruszaniu się po stronie. Mniej popularna, ale akceptowalna przez wyszukiwarki jest mapa strony stworzona w formacie TXT.
Mapa strony TXT to prosty plik tekstowy zawierający listę adresów URL witryny. W porównaniu do XML jest mniej zaawansowana – nie przechowuje dodatkowych metadanych jak data modyfikacji czy priorytet. Najczęściej używana przez małe strony lub jako dodatkowe narzędzie indeksowania. Jej główną zaletą jest prostota i łatwość wygenerowania.
Aby roboty wyszukiwarki znalazły Twoją mapę witryny, musisz podesłać jej adres w narzędziu Google Search Console. Poprawi to nie tylko szybkość pojawiania się nowych treści w wyszukiwarce, ale też pozwoli Ci śledzić stan indeksacji dla podstron w ramach konkretnej sitemapy.
Klikając w konkretny adres, a następnie w „Zobacz indeksowanie stron„, przejdziesz do statystyk na temat tego, ile Twoich podstron znalazło się w indeksie Google, a ile nadal czeka na przetworzenie. W tym widoku zauważysz też ewentualne problemy z indeksacją, jeśli oczywiście takie występują.
Z punktu widzenia pozycjonowania, niezwykle istotne jest, by Twoje treści pojawiły się w Google. Bez tego nie mają możliwości uzyskania wysokich pozycji na zapytania użytkowników. Mapa witryny jest więc tutaj kluczowym elementem, który pozwoli Ci kontrolować indeksację w serwisie.
Innym sposobem jest umieszczenie adresu do sitemapy w pliku robots.txt. Za pomocą specjalnej reguły możesz wskazać w nim swoje mapy witryny, jednak bez możliwości późniejszego śledzenia ich indeksacji w GSC.
Aby dodać mapę witryny do pliku robots.txt, musisz edytować ten plik na serwerze, albo za pomocą wtyczki Yoast lub Rank Math SEO. Dodaj na samym końcu regułę:
Sitemap: https://www.example.com/sitemap.xml
Zastąp oczywiście adres URL odpowiednikiem do Twojej witryny.
Kluczowa zasada: mapa witryny powinna zawierać tylko wartościowe, unikalne strony. Pomijaj więc duplikaty lub inne adresy, które nie zawierają istotnych informacji dla Twojego użytkownika.
W sitemapie najczęściej powinny znaleźć się:
Najczęstsze błędy:
Wszystkie adresy muszą być pełne oraz zawierać przedrostki zgodne z głównym adresem witryny, czyli np. https://www. Cała sitemapa natomiast musi być sformatowana w UTF-8. W przypadku wersji językowych, konieczny będzie atrybut hreflang, który wskaże alternatywne wersje w innych językach.
Wypełnij poniższy formularz - odezwę się do Ciebie, by porozmawiać o Twojej stronie internetowej.